Search

štvrtok 31. októbra 2013

Franz Kafka: Premena

Včera som bola na divadelnom predstavení v rámci predmetu Fonetika a fonológia. Bolo to v bábkovom divadle, ale žiadne bábky som nevidela :D

Vystupovali skutoční herci a rozhodla som sa spomenúť tento zážitok preto, že bol skutočne netradičný a v určitej miere aj nekonvenčný. Keď som sa zapisovala do zoznamu mala som na výber tri predstavenia, ale ja som sa rozhodla pre Franza Kafku napriek tomu, že jeho dielo som nikdy nečítala. Poznám ho, dosť podrobne, ale nezaujalo ma natoľko, aby som si ho skutočne prečítala. 
Sama neviem, čo som čakala, keď som vchádzala do divadla, ale nebolo to to, čo som napokon videla.

Samotné predstavenie bolo zamerané na psychiku postáv, ale zároveň malo aj prvky modernosti. Miestami sa vyskytol nemecký jazyk, čím asi chceli priblížiť nemeckého autora. Dej vypĺňala hudba, ktorá mu miestami dodávala správnu dynamiku a pritiahla pozornosť divákov. 

Psychológia postáv sa najviac prejavila - aspoň podľa mňa - v Gregorovej sestre Grete. Nikdy nevystupovala sama a jej repliky miestami hovorila iná postava. Zmietala sa v rozpore medzi láskou k bratovi a odporom k ohavnému hmyzu, na ktorý sa premenil. Aj keď víťazí odpor, možno kvôli tlaku zo strany rodiny, alebo aj jej samej, ja si myslím, že bola postavou, ktorá sa počas predstavenia najviac vyvíjala a bola aj najviac nekonvenčná. 

Herec, stvárňujúci hlavnú postavu, Gregora Samsu, podal obdivuhodný výkon. Miestami som mala pocit, že naozaj vidím hmyz tak, ako ho vykreslil Kafka. Postupne stále viac strácal svoju ľudskosť až celkom zmizla a ostala len jeho fyzická stránka, ktorá desila všetkých navôkol. Neverila som, že by sa to dalo zahrať tak dobre. 

Neľutujem, že som išla :) Možno si v budúcnosti ešte nájdem čas aj zaujímavé predstavenie, na ktoré by som zašla.

P.S: V novembri pribudne do mojej zbierky nová poviedka, vzhľadom na nedávne záujmy s tematikou Hannibala Lectera. Napísaná už je, dokončila som ju pred chvíľou pri vínku - pohár vína sa vďaka doktorovi vychutnáva celkom inak - sviečkach, hudbe a skvelej večernej atmosfére, ale rozhodla som sa nechať si to do ďalšieho mesiaca ;)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára