Search

piatok 30. augusta 2013

Tracy Chevalierová - Dievča s perlovou náušnicou

Príbeh slávneho Vermeerovho obrazu. Fascinujúci zápas medzi dievčenskou nevinnosťou, láskou k umeniu a géniom...

Túto knihu som úplnou náhodou našla v mestskej knižnici, keď som sa prechádzala pomedzi police a hľadala niečo, čím by som si vyplnila voľný čas na dovolenke. Dá sa povedať, že mi padla do oka. Zrejme kvôli obrázku na titulnej strane, ktorý som poznala, ale nikdy som si neuvedomila, že je od slávneho maliara. 


Je to jednoduché a ľahké čítanie, kniha má menej ako dvesto strán a svojim dejom zaujme natoľko, že je hocikto zvládne prečítať za jedno popoludnie. Keď som otvorila prvú stránku, celkom som sa ponorila do deja a nezavrela som ju až kým som neprišla nakoniec.

Dej sa odohráva v sedemnástom storočí v holandskom meste Delft. Je to písané v ich-forme, z pohľadu hlavnej hrdinky šestnásťročného dievčaťa Griet, ktorá začne pracovať v rodine maliara Johanna Vermeera. Rodina Griet je chudobná, jej otec bol povolaním maliar dlaždic, ale po nehode, ktorá ho pripravila o zrak, prišiel o prácu a nemohol viac živiť manželku a tri deti. Griet má dvoch súrodencov. Brata, ktorý vstúpi do učenia a začne sa venovať remeslu rovnako ako otec a mladšiu sestru Agnes, ktorá neskôr umrie na mor.

V situácii v akej sa nachádzajú, je služba pre Griet jediným východiskom. V novej rodine sa stretáva s mnohými prekážkami. Azda najväčším problémom je náboženské vyznanie. Ona sama je protestantkou, zatiaľ čo jej nová rodina sú katolíci. Žije v ich dome v pápeženskej štvrti, kde sa jej spočiatku všetko zdá cudzie. V dome nemá veľa priateľov, ak vôbec nejakých. Slúžka Tanneke ju považuje za sokyňu v práci, každú chvíľu sa vyskytujú rozbroje pre drobnosti aj väčšie veci. Tanneke sa považuje za nadradenú, lebo je staršia a skúsenejšia, pre rodinu pracuje dlhšie. Občas je však nedbanlivá a tvrdohlavá. Griet pripadnú tie najťažšie práce, ale postupom času si zvykne. Jej hlavnou úlohou je upratovať v pánovom ateliéri, pričom si pomáha ako len môže, lebo je to práca, ktorá si vyžaduje presnosť a trpezlivosť. Zároveň v ateliéri nachádza svoju lásku k umeniu a aj k jeho autorovi. 

Zaujímavým faktom na knihe je, že sa nikdy nespomína meno maliara. Dokonca, keďže príbeh rozpráva Griet, ho ani nikdy nepomenuje. Je to jednoducho On. Čitateľ presne vie, kedy o ňom hovorí, ale nikde nenájde jeho meno. 

Proti Griet stojí aj Jeho manželka Catharina. Podľa všetkého v manželstve nie je spokojná, neustále tehotná a s pocitom, že nežije život, aký by si zaslúžila. Výraznou postavou je jej matka Maria Thinsová. Autorka ju stále oslovuje celým menom, žiadne skratky či zdrobneniny. Dodáva jej to dôležitosť, ale tiež akoby to vyjadrovalo stálu vážnosť s akou vystupuje. Niekoľko krát sa Griet zastane. He hlavou rodiny, vedie obchody a financie. Nič si nenahovára, pozná svet aj spoločnosť, v ktorej žije a vie sa v nej pohybovať. 

Spomedzi mnohých detí v rodine je Grietinou jedinou priateľkou najstaršia dcéra Maertge, v rovnakom veku (10) ako jej sestra Agnes. Je akoby protipólom svojej mladšej sestry Cornelie, ktorá spôsobuje problémy kde len môže. Na jednej strane sa ku Griet správa milo, na druhej veľakrát zneužila poľavenie jej ostražitosti, aby jej strpčila život. Je verným obrazom svojej zatrpknutej matky.

Dej sa točí okolo Grietinho vzťahu k Vermeerovi a k umeniu. Pozoruje ho pri maľovaní a neskôr mu na jeho žiadosť začne aj pomáhať. Presťahuje sa z izby v pivnici do podkrovia nad ateliérom, aby mu bola po ruke. 
Medzi riadkami sa dá vyčítať vzájomná náklonnosť medzi nimi, ktorá sa však nikdy otvorene neprejaví. Griet mu napokon bude stáť ako model pre obraz (Dievča s perlovou náušnicou). Ich vzťah popritom bude gradovať, ale vždy ostane nenaplnenou láskou, ktorá musela ustúpiť rozumu. 

Griet sa v závere dostáva do ostrého konfliktu s Catharinou, práve kvôli obrazu a aj pre fakt, že náušnice, ktorí mala kvôli nemu na sebe, patrili jej. Obviňuje ju z krádeže, ale za tým sa skrýva závisť a pohŕdanie, pretože ateliér bol miestom, kam ju manžel nikdy nechcel pustiť, ani ju nikdy nemaľoval. Bol to jeho vlastný svet, kam vpustil iba Mariu Thinsovú a Griet. 

Následne Griet z domu odchádza. Vydáva sa za mäsiara, s ktorým sa zoznámila prvý deň na tržnici. Je to manželstvo z rozumu, ktoré jej zabezpečí pokojný život v dostatku. S manželom Pietrom a jeho otcom Pietrom starším vedú stánok. Má dvoch synov a po desiatich rokoch sa znova ocitne v dome, odkiaľ ju vyhodili. 

Vermeer zomrel a zanechal za sebou vdovu a dlhy. Vo svojej poslednej vôli však odkázal Griet perlové náušnice, ktoré mala na obraze. Na obraze, ktorý si pred smrťou od majiteľa požičal, aby si ho ešte raz mohol pozrieť. Po Grietinom odchode sa už nikdy viac nevideli. 
Náušnice predá a peniazmi splatí dlh, ktorý u mäsiara nechala Jeho rodina, keď po jej odchode ihneď začali nakupovať inde. Päť guldenov, ktoré jej ostanú odloží so sľubom, že ich nikdy neminie.

Podľa môjho názoru to bola dobrá kniha. Vždy sa mi páči história ukrývajuca sa v pozadí slávneho človeka, diela, veci. Je to, akoby obraz vydal svoje tajomstvo :)
Rozhodne odporúčam.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára