Search

pondelok 26. augusta 2013

Dovolenka 2013 - Maďarsko

Tento rok moja dovolenka pozostávala z dvoch etáp, preto som sa rozhodla aj články spraviť dva namiesto jedného, aj keď možno budú trošku kratšie.
Hlavným cieľom bolo Chorvátsko, ale keďže sme tam už boli dvakrát, oco pozná cesty dosť na to, aby si to tretí krát vymyslel trochu inak. Musím povedať, že ja osobne som najprv bola skeptická, ale nakoniec sa ukázalo, že som si robila obavy zbytočne.

Priama cesta k moru trvá okolo desať až štrnásť hodín -> záleží od množstva a dĺžky zastávok. My sme najprv zamierili do Maďarska, kde sme mali vybavený krátky dvojdňový pobyt v malom mestečku Buk (na u majú byť dve bodky, tak si ich tam skúste predstaviť :D). Hneď vedľa neho je Bukfordo (takisto bodky na u,o) kde sa nachádza termálne kúpalisko. To bolo naším cieľom. 

V porovnaní s našimi slovenskými aquaparkmi to bola zmena, ale je ťažké povedať či k lepšiemu alebo k horšiemu. Asi jednoducho len zmena. Komplex bol obrovský s množstvom bazénov - termálnych aj obyčajných, detských aj plaveckých. V jednom boli dokonca aj vodné bicykle, sieť na volejbal, vodné hojdačky a podobne. O zábavu teda nie je núdza. Nechýbali ani tobogány. Jeden bol v tvare lievika. Šmyknete sa zhora a na konci sa ocitnete v lieviku kde vás chvíľu zatočí a potom doslova vypadnete do vody z asi dvojmetrovej výšky. Celkom zážitok :)

Celkovo to bolo také kúpeľné mestečko a keďže tamojšia voda má liečivé účinky pohybovalo sa tam veľa starších ľudí a dôchodcov. Výhodou, ktorá sa mi páčila boli vnútorné priestory budov. Všetko bolo poprepájané chodbami. Vnútri boli zóny s wifi pripojením, televízia, bary, obchody a aj veľká šachovnica na podlahe. So sestrou sme si zahrali jednu partiu. Smutne sa priznávam, že som prehrala. Na konci nás asi pol hodinu pozoroval nejaký Rakúšan/Nemec a snažil sa mi radiť. Škoda len, že som mu nerozumela. Možno by som to bola uhrala :)

Čo sa mi na Maďarsku najviac páči je ich kuchyňa. Na kúpalisku som si dala Cézar šalát v domnienke jednoduchého, zdravého jedla. Porcia, ktorú som dostala by stačila aj pre štyroch ľudí :DD

Napriek všetkému ma predstava druhého dňa stráveného rovnako pri vode vôbec nelákala a tak sme sa vybrali na výlet do Sárváru, vzdialeného len pol hodinu cesty autom. Pre tých, čo trochu poznajú uhorské dejiny možno práve blikla žiarovka. V Sárvári sa nachádza kaštieľ rodiny Nádasdyovcov. Ferenc Nádasdy bol manželom uhorskej grófky Alžbety Báthoriovej. 
To, že som tento malý poklad objavila bola úplná náhoda. Všimla som si tabuľu pri ceste a bola by škoda sa tam nepozrieť, keď sme boli tak blízko. 

V múzeu sa dnes nachádza expozícia husárov a jazdeckého spolku. Je tam množstvo ocenení a trofeji a tiež výstava kartografie. Najväčšia zbierka v celom Maďarsku, ktorú múzeu daroval nejaký súkromný zberateľ. Bola to fantázia. Tie mapy sa mi veľmi páčili. 

 Tlačiarenský stroj
V druhej časti komplexu bola normálne múzeum, nábytok, obrazy, fresky a podobne. Celkom vzadu sa nachádzala výstava skla a keramiky. Tiež veľmi pekné.

Páčili sa mi najmä fresky na stenách. Obrovské plochy maľované týmto štýlom, to je naozaj umenie. Len im nezávidím, až si to bude vyžadovať reštaurátorský zásah. V jednej z miestností boli výjavy zo starého zákona. Spoznala som Obetovanie Izáka, Dávida a Goliáša, Samsona a Dalilu a niekoľko ďalších.

Bývali sme v penzióne na veľmi peknej a tichej ulici. Domáca pani bola sympatická a napriek jazykovej bariére sme sa ľahko dorozumeli. Dokonca nám pri odchode ešte darovala aj fľašu vína, ktoré nám predtým veľmi chutilo. Naozaj milá pani. 

Hubová "Zala" polievka s kyslou smotanou
Naša ďalšia zastávka v Maďarsku bola až o desať dní neskôr pri návrate z Chorvátska. Zastavili sme sa na Berénifogádo, čo mimochodom odporúčam každému, kto bude cestovať cez Maďarsko po hlavnej diaľnici. Varia tam skutočne vynikajúco, pravá maďarská kuchyňa. S jazykom nie je problém, ľahko sa dohovoríte po anglicky a jedálne lístky vedú v niekoľkých jazykoch, mimo iné aj v češtine. 
Jedine si musíte veľmi dobre rozmyslieť, či si dáte polievku, alebo druhé jedlo, lebo obidva rozhodne nezvládnete :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára