Search

sobota 14. júla 2012

Soľná baňa Wieliczka

Takže môj najnovší výlet smeroval k susedom do Poľska. Bola som sa pozrieť v soľnej bani Wieliczka neďaleko Krakowa (inak, ten tiež stojí za to:)). Neuveriteľný zážitok. Vedela som síce, že je to úžasné a fakt pekné, ale pravdou je, že skutočnosť prekonala moje očakávania.

Baňa siah do hĺbky až 327 metrov a sú tam najnižšie položené toalety :DD Taktiež bufet, reštaurácia a bar. Dokonca je tam niečo ako kongresová miestnosť, kde sa bežne dajú usporiadať plesy, koncerty, svadobné hostiny a podobne. Kým som si ju prezrela, premýšľala som, aké by to bolo mať tam stužkovú ;)
Priemerná ročná teplota je 14 - 16 stupňov Celzia, čo znamená rifle + bunda :)

V pokračovaní nájdete aj fotografie :)



Všetky sochy, ktoré sú na fotkách sú z čistej soli. Táto sa nachádzala hneď na začiatku. Sprievodkyňa hovorila po poľsky, takže som občas niečo nezachytila, ale vynahradila som si to, keď som si nakoniec kúpila knihu :)

Pre zaujímavosť, v bani vo Wieliczke sa ťaží soľ už takmer 900 rokov až do roku 1996. Od roku 1978 je zapísaná vo svetovom kultúrnom dedičstve UNESCO. Je tam viac než 300 km chodieb a 3000 komôr - obyčajná turistická prehliadka trvá cca 3 - 3,5 hodiny a konajú sa už od 15. storočia.
Hoci sa v bani nachádza deväť poschodí, pre turistov sú sprístupnené len prvé tri, plus Múzeum krakowských soľných dolov.


Svätá Kinga (na obrázku vľavo) je poľská patrónka banníkov. Podľa legendy to bola dcéra uhorského kráľa Bélu IV., ktorá od otca ako veno dostala jednu zo soľných baní. Vhodila do nej svoj snubný prsteň a ten "zázračne" doputoval až do Wieliczky, kde neskôr začala ťažba.         Sochy sa nachádzajú na prvom poschodí v hĺbke 63,8 metra pod povrchom. Sú v ľudskej veľkosti a sú tam od roku 1967, kedy boli vytesané Mieczyslawom Kluzekom.



Túto fotku som pridala, lebo sa mi páčilo, čo o nej hovorili. Tie vlákna soli, ktoré tam visia majú aj nejaký odborný názov, ale vraj to nazývajú jednoducho soľné špageti :DD
Neviem, ako vy, ale ja by som po takých špagetách dehydrovala :)

A pracujeme, pracujeme...
Majster Leonardo Davinci - Posledná večera vytesaná zo soli v Kaplnke sv. Kingy
Kaplnka sv. Kingy - dá sa tam sobášiť :))

Malý soľný permoník - ako vystrihnutý z rozprávky Soľ nad zlato ;)

 Ak som vás zaujala a chceli by ste si spraviť výlet viac info nájdete na stránke www.kopalnia.pl alebo ak máte otázky napíšte mi do komentárov/na mail.
Stránka je síce po poľsky, ale buď z toho nejako výjdete, alebo google translator. Je to oficiálna stránka, kde sú všetky potrebné informácie aj aktuálne ceny vstupov.

Môj typ: Choďte radšej skôr ráno z domu. Trochu si privstanete ale vyhnete sa dlhým radom, aké sú tam popoludní. Plus, pri bani sa nachádzajú tri parkoviská, nechoďte hneď na to prvé... ďalšie dve sú bližšie :)

2 komentáre:

  1. Jééj... krásne. Teším sa, že si to mohla vidieť... a inak na tých veckách a v reštike a tak by som sa asi bála že ma tam môže zasypať soľ alebo niečo také... :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. pre pár dňami som navštívila soľnú baňu v Bochni ( 40 km od Wieliczky) a tak mi nedá nepodotknúť, že Bochnia je jej staršia sestra a aj mesto Bochnia vzniklo skôr ako Krakow. Určite odporúčam hoci nie je tam tek veľa sôch , je však zaujímavejšia pre deti.

    OdpovedaťOdstrániť