Search

piatok 7. marca 2014

Fifty shades of Freed - recenzia

Môj vianočný darček je úspešne prečítaný - priznávam sa, že už skôr, ale povedala som si, že teraz by som sa na to mohla pozrieť.  Mám za sebou ďalší týždeň a tento víkend som sa rozhodla ostať na intráku. Chcem začať pracovať na seminárke, ale ak sa podarí tak aj trochu blogovať, keďže február nepatril k mojim najsilnejším mesiacom.
A teraz k podstatným veciam :)

Ešte predtým než som knihu otvorila, som z nej mala dobrý pocit už len preto, že je to jedna zo sérii, kde dej graduje s každou novou časťou. Prvých niekoľko strán bolo trochu mätúcich, kým som sa zorientovala, ale potom to už išlo hladko. 
Problémom bola malá zmena písania, ku ktorej došlo. Zvyčajné následné rozpisovanie dňa za dňom sa zmenilo na stručné zhrnutie niekoľkých týždňov svadobnej cesty aj samotnej svadby do niekoľkých strán, ktoré sa navyše prelínali s prítomnosťou.
Ako vždy som sa pristihla, že Anastasii miestami závidím. Kto by nechcel dostať platinový náramok vykladaný diamantmi len preto, aby zakryl modrinu na zápästí?

Vo veľkej miere sa však v celej tejto časti prejavuje Christianova citlivejšia stránka. Najmä vina, ktorú cíti aj pri náhodnom ublížení, hoci Anastasia už prehodnotila svoj postoj k sexuálnemu násiliu zo strany pána Graya. Jej názory a túžby už nie sú také upäté ako zo začiatku a sama stále viac túži experimentovať. 

Páčil sa mi progres aký nastal v ich celkovom vzťahu. Z oboch mladých ľudí sa stali rovnocenní partneri, ktorí si budujú samostatný život, rozvíjajú kariéru, ale zároveň nedovoľujú kariére zasahovať do súkromia. Je to taký ideál, ktorý by asi chcel dosiahnuť každý. Anastasiine výhrady voči peniazom, respektíve ich hromadnému utrácaniu sa tiež pozmenili, ale napriek tomu si Ana stále zachováva časť svojej pôvodnej osobnosti, ako sa sama vyjadrila.

Presťahovanie sa do nového domu je novým začiatkom, ktorý som ocenila, lebo je to ako hrubá čiara za minulosťou. Pred tou sa však nedá ujsť a ich minulosť sa počas celej série pomaly zlievala s prítomnosťou, čo vyvrcholilo v poslednej knihe. Christianova minulosť sa odhaľovala pomaly a len v náznakoch a veľké odhalenie nastalo až teraz. 
Práve tento aspekt sa, podľa môjho názoru, najviac postaral o napínavú zápletku, aby sa všetko netočilo len okolo sexu a romantiky. Hlavnou negatívnou postavou sa stal Jack Hyde, ktorý si celé roky udržiaval nenávisť voči Christianovi Grayovi a celej jeho rodine tak ako iní udržiavajú kvetinovú záhradu. Už pri prvom atentáte, lepšie povedané sabotáži na Charlie Tango, som mala podozrenie, že je za tým on, čo sa mi neskôr iba potvrdilo. 
Rozuzlenie sa mi páčilo, myslím, že autorka ho vystihla veľmi realistický a celý čas udržiavala čitateľa v napätí. Výhražky, vydieranie, únos a mnohé iné scény ma na moment preniesli do dielu CSI Miammi :) rovnako ako divoká naháňačka na diaľnici v Aninom novom aute.

Plusom bolo vyjasnenie vzťahu medzi Christianom a Elenou (pani Robinsonovou :D). Anina nevraživosť voči nej sa dala pochopiť, len som miestami mala pocit, že sa to do deja priveľmi vnucuje. Možno tým, že to bolo písané z jej pohľadu a ja som sa prehrýzala riadkami plnými citeľnej nenávisti, nepochopenia a trvalého odporu, ktoré boli prežívané naplno. 

Veľká zmena v Christianovi nastala keď sa dozvedel o Aninom tehotenstve, hoci spočiatku to bol poriadny šok. Kto by ho vinil, že chcel pár rokov žiť len vo dvojici? A navyše s neustálou hrozbou zo strany Hyda, by som ani ja netúžila byť tehotná.

Rovnako som fandila aj ostatným párom, najmä som sa potešila keď som sa dočítala k časti, kde Elliot požiadal Kate o ruku. Podľa mňa sú skvelá dvojica :) Takí uletení blázni, ale v dobrom :D
Neviem, či som nejako vyšla zo vzťahu Mii a Ethana. Medzi nimi vždy vládlo isté napätie.

V každom prípade, by som celú sériu uzavrela ako veľmi dobrú investíciu zo strany finančnej ale hlavne čitateľskej. Príbeh mal tú správnu iskru (a teraz sa nedovolávam výlučne na silný sexuálny kontext), napätie a dynamiku, ktorá gradovala a vyvrcholila v skvelom finále.
Jednotlivé postavy boli realistické, žiadne fantasy, ktoré po prečítaní uzavriete slovami, toto by sa nikdy nemohlo stať. Kniha si nepochybne získala za krátky čas obrovský fanklub a momentálne všetci v napätí očakávame film,  ktorý by sa mal na Slovensku objaviť na budúci rok (poznačiť dátum do kalendára povinne!!!)
Som veľmi rada, že som mala možnosť túto sériu prečítať a som aj šťastlivec, ktorému zdobí domácu knižnicu ;)
Až s touto knihou som zistila, koľko odtieňov jednej farby v skutočnosti existuje.... Päťdesiat :D

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára