Search

pondelok 10. marca 2014

Zvolen

Včera som si vyšla na malý výlet. Od Banskej Bystrice do Zvolena je to sotva pol hodinky autobusom a bol taký pekný deň, ži mo ho bola škoda presedieť na intráku. Akurát by som pozerala do počítača.
Tak som pekne sadla na autobus a hor sa Zvolena :)

Naposledy som tam bola ešte ako veľmi malá s rodinou. Pamätám si, že niekde v albume máme fotku, ako stojíme pod zámkom. Keď som vystúpila z autobusu začalo to byť zaujímavé, lebo som nemala najmenšie tušenie kde som. Opýtala som sa pani, ktorá vystúpila po mne, ako sa dostanem do centra mesta. Povedala mi, že najskôr mh-čkou :DD Pekne! Nesadnem do hromadnej dopravy, keď neviem, ktorá zastávka je ktorá. Zažila som si o raz v BB a ďakujem, neprosím. Navyše som bola presvedčená, že Zvolen nie je také veľké mesto, aby som nemohla ísť pešo. 

Tak som sa vybrala po chodníku okolo hlavnej cesty usilovne sa rozhliadajúc po orientačnej tabuli - hocijakej :D
Tie, okolo ktorých som prešla neboli veľmi užitočné až som napokon pomedzi stromy uvidela vežičku mestského zámku. Vtedy som vedela, že je to už dobré. Zistila som, že k zámku je to od stanice sotva desať minút a keď som vyšla na kopec k bráne a pozrela sa dolu rovno pod zámkom som zbadala centrum mesta. Zmysel pre orientáciu bol späť.

Obišla som si zámok a pofotila fotky na mobil. Dookola ide pekne upravený chodník, sú tam lavičky a tak. Naozaj pekné. Deň predtým som si na nete pozrela vstupné, pre študenta jedno euro :D
Keďže som sa vykašľala na nejaké podrobnejšie štúdium o zámku, bola som prekvapená, žev skutočnosti ide o galériu/obrazáreň. Čakala som klasicky zariadený interiér, koberce, nábytok, porcelán a tak, ale namiesto toho všade boli obrazy. Na prízemí bola miestnosť venovaná sakrálnemu umeniu, dielu Majstra Pavla z Levoče, ikonografii z východu a niekoľkým oltárom a sochám svätcov.

Najmä tá východná ikonografia sa mi páčila. Boli tam veľké obrazy pripomínajúce mi ilustrácie byzantského umenia z historických kníh, malé obrázky aj závesné tryptichy. 

Na poschodí potom nasledovali obrazy s opäť prevažne sakrálnou tematikou, niekoľko zobrazení antických bohov samozrejme v prevedení umenia 16. - 19. storočia a tiež obyčajné maľby zobrazujúce ovocie a zeleninu, psy, poľovačky, niekoľko portrétov neznámych osobností a podobne. Dokonca som našla jeden portrét madam de Montespan s jedným z jej synov. Bola som prekvapená :)

Prehliadka prebiehala individuálne, bez sprievodcu a ja som si dala načas. Strávila som tam asi hodinu. Keď som skončila v zámku zbehla som dolu do mesta. Majú ho pekne upravené. Pešia zóna, park, lavičky a fontána a preliezky pre deti. Uprostred námestia je pekný kostolík. Bol otvorený, tak som sa tam skočila pozrieť. Okolo neho boli vyznačené pôdorysy pôvodnej stavby z čias, keď tam robili vykopávky. Páčili sa mi aj informačné tabule, kde som si k tomu niečo prečítala. Treba mať historický prehľad, no nie? ;)

Ešte by som niekedy chcela zájsť na Pustý hrad, ktorý je neďaleko, ale na to musí byť pekné počasie a hlavne teplejšie, lebo podľa toho, čo som si prečítala je to túra na celý deň. Určite si však nájdem čas, aj keby som to mala nechať po skúškovom :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára