Search

štvrtok 14. februára 2013

Valentín - kedy, kde, ako??

Ja a tá moja zvedavosť.

 
Vo všeobecnosti považujem 14. február za obyčajný deň. Dnes som mala celkom bežný štvrtok od nikoho som nedostala žiadnu trápnu valentínku alebo srdiečkovú čokoládu. Možno som priveľmi cynická pokiaľ ide o deň sv. Valentína, ale myslím si, že ak ma niekto miluje nepotrebuje 14. február aby mi to povedal, kúpil mi kvety alebo čokoládu.
 
Zo sviatku, ktorý by mal symbolizovať a prezentovať lásku medzi ľuďmi sa stal skomercializovaný obľúbený deň cukrárni, reštaurácii, kvetinárstiev a papiernictiev, ktoré z toho majú najlepší biznis. Je až neetické takto využívať zamilovanosť.
 
Navyše je to neuveriteľne umelé. Dievča čaká nejakú pozornosť od svojho priateľa, jednoducho preto, že je to ten deň. A on možno míňa peniaze nie preto, že cíti, že by jej mal niečo darovať, lebo ona za to stojí, ala len preto, lebo vie, že sa to očakáva. O čom to teda je??
 
Asi toľko k môjmu názoru, ale pozrela som sa na internet kedy a ako vlastne celá legenda o sv. Valentínovi vznikla (okej, priznávam, že som čerpala z wikipedie, ale z českej a anglickej, lebo slovenská za veľa nestojí :))

Soubor:Valentine-Epilepsy.jpg
Meno Valentín pochádza z latinčini a je odvodené od slova valens alebo valentinos čo znamená silný, respektíve zdravý.


Sv. Valentín je reálna osoba z histórie. Išlo o katolíckeho kňaza alebo biskupa pôvodom z Rímskej ríše, ktorý bol umučený na základe príkazu od rímskeho cisára Claudia II. Bolo to práve 14. februára roku 269, hoci presný rok jeho smrti nie je clekom známi. Mohlo to byť v rokoch 269, 270 alebo 273.  Legenda hovorí, že ho umučili, lebo napriek zákazu oddával snúbencov podľa kresťanského rituálu. Jeho zostávajúci traja žiaci údajne vzali jeho telo a pochovali ho na pohrebisku blízko Via Flaminia. Dnes je uctievaný v rímskych kostoloch sv. Praxedy aj v kostole Santa Maria in Cosmedin.


Teraz niečo k samotnému sviatku:

LupercaliaDeň sv. Valentína, alebo skrátene jednoducho Valentín sa slávi v anglosaských krajinách pravidelne 14. februára. Je odvodený z legendy vyššie ale aj od antického pravdepodobne starorímskeho sviatku Lupercalie.

Lupercalie sa slávili o deň skôr a to 13. februára. Názov je odvodený od slova lupus/lupercus čo znamená vlk. V rímskej mytológii bol Lupercus považovaný za boha pastierov a bol vyobrazovaný v podobe vlka (hmm, zdá sa, že vlk mal v Ríme silné postavenie pr. Romulus a Remus - zakladatelia Večného mesta, ktorých podľa legendy vychovala vlčica... no, dajme to, že to tak bolo :D

Festival spojený s týmto sviatkom sa pravidelne konal na Palatine, jednom zo siedmich pahorkov, na ktorých sa rozkladal Rím a oslavoval zrod nového života a príchod jari. Obrad bol spájaný s plodnosťou, tehotenstvom alebo pôrodom.  Ľudia bohovi obetovali kozy alebo psy, Vestálky (kňažky bohyne Vesty) piekli a ponúkali koláčiky.

1 komentár:

  1. Vždy ma zaujímalo ako sa takéto veci (rituály, sviatky, atď.) postupne pretvárajú až sa dostanú do bodu ako je dnešný Valentín. To o sv. V. som vedela ďalší vlčí rímsky dodatok ma zaujal (nemali tam v tej dobe nejak veľa vlkolakov? :D)
    A zdieľam tvoj názor ohľadne sviatku a vyznania lásky.

    OdpovedaťOdstrániť