Search

sobota 26. januára 2013

Fifty Shades of Grey

BTW, keď už píšem môžem prehodiť slovíčko o knihe, čom som pred niekoľkými dňami dočítala.
Ja viem, mohla by som namiesto toho pokojne napísať recenziu na novú epizódu TVD, ale na to musím mať náladu takže bude zajtra, alebo v priebehu týždňa. Asi skôr to druhé ;)
 
Teraz k 50 SOG (Shades of grey).
Neviem presne, čo som očakávala, keď som si tú knihu kupovala. Popravde aj samotná kúpa bolo totálne spontánne rozhodnutie. Jednoducho mi v obchode padla pod ruku. Úprimne cesta, akou som sa ku tej knihe dostala je dosť bláznivá. Bolo to vďaka seriálu Once upon a time, ale rozpisovať to by bolo nadlho :D
 
Jasné, že poznámka na vrchu knihy o tom, že je to erotický román ma zaujala (a nadchla) a povedala som si, že to môže byť zaujímavé. Celkové recenzie sú veľmi rozporuplné a nie je jednoduché prikloniť sa k tej či onej strane. Myslím, že pravda je niekde uprostred a záleží len na človeku, ako ju posúdi.
 
Ja môžem prezentovať len svoj názor a myslím, že kniha je spracovaná neuveriteľným spôsobom. Je písaná v ich-forme, čiže z pohľadu hlavnej hrdinky, mladej študentky Anastasie Steelovej. Je to v podstate príbeh obyčajného dievčaťa, ktorého pohľad na svet zmení stretnutie s neobyčajným mužom. Christian Grey je silná dominantná postava už od prvých strán a Ana ho tak aj vníma. Vidí neuveriteľne krásny a atraktívny zovňajšok, ale je prekvapujúce ako si uvedomuje aj jeho skrytú stránku - tú temnejšiu.
 
Ich spoločný príbeh sa začína jednoduchou náhodou takpovediac vďaka Aninej spolubývajúcej a kamarátke Kate. Napokon je to však práve ona, kto proti Christianovi bojuje najviac. Ani jeho zvláštna povaha a nedôvera, ktorú v nej vzbudzuje jej však nebráni vo veľmi blízkom vzťahu s jeho bratom Eliotom.
 
Už pri ich prvom stretnutí, kedy Ana vystupuje ako reportérka školských novín pri interview s bohatým podnikateľom a hlavným sponzorom jej univerzity si všíma zariadenie kancelárie, ktoré vlastne odráža Christianove vnútorné rozpoloženie. Elegantné, ale strohé a chladné.
On je ňou takisto nadchnutý, a keď som sa potom dočítala ďalej môžem byť len rada, že to nie je kniha písaná z jeho uhla pohľadu. Predstihla by aj Kamasutru a už tak to bolo dosť horúce.
 
Nemám v úmysle rozpitvávať kapúitolu po kapitole, ale každopádne vzťah medzi submisívnou ženou a dominujúcim partnerom ma prekvapil, lebo som nečakala, že sa to vyvinie takýmto smerom. Ak by som mala byť úprimná tá kniha ma niečo naučila, ale na druhej strane tiež viem, že niektoré veci by som naozaj nechcela vyskúšať. Bola to fyzická bolesť už len pri čítaní, ale možno to o niekoľko rokov prehodnotím :D
 
Myslím, že po častom sa vyskytujúcom (aj) tvrdom sexe, boli ďalšie scény ich vzťahu napísané príjemným nadľahčeným štýlom, ktorý knihu hneď posunul do inej - obyčajnejšej, romantickejšej roviny - roviny. Práve to sa mi na celom diele najviav páčilo. Ten kontrast, ktorý to vytváralo. V jednej chvíli vybičované (občas aj doslovne) emócie a v ďalšej jednoduchá romantika, bežné problémy a starosti mladej dvojice, niekedy slzy, niekedy žiarlivosť.
 
Bolo príjemné sledovať ako sa obaja navzájom ovplyvňujú a menia, k lepšiemu či horšiemu. Vzťahy, ktoré zakotvia na jendnej hladine sú nudné, ten ich je však práve naopak plný napätia, smiechu, erotiky, zážitkov, dobrodružsta, úspechov aj pádov a po maličkých kúskoch sa blíži k láske.
 
V ich komunikácii sa často vyskytujú maily či esemesky, lebo práve pri tých dokáže byť Ana otvorená a úprimná, vtedy sa nebojí priznať, čo naozaj cíti, alebo čo si skutočne myslí. Vďaka tomu som si často ani neuvedomovala, ako rýchlo som preletela cez jednotlivé stránky. Kniha ma natoľko pohltila, že som často prestala vnímať čas a zrazu len zbehli dve aj tri hodiny a ja som mala prečítaných skoro sto, stopäťdesiat strán.
 
Nič však nemôže trvať večne, a aj ich vzťah sa dostane k bodu v ktorom jednoducho príde očakávaný zlom. Je to moment, kedy si Ana uvedomí, že Christianov životný štýl je pre ňu možno príliš vzdialený a že sa mu predsa len nebude schopná či ochotná podriadiť. Chce viac, chce to, čo jej on nie je schopný dať. Zatiaľ. Zmení sa jeho postoj v druhej knihe? Vyberie si sex pred láskou? Alebo dá Anastasii to, po čom túži? Lásku, pochopenie, nežnosť a najmä úprimnosť.
 
Teším sa na pokračovanie a aj keď som si miestami hovorila WTF???!! tá kniha rozhodne stála za prečítanie. Osobne však neverím, že ju nikedy sfilmujú napriek tomu, že je to momentálne svetový bestseller :DD

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára