Search

pondelok 26. marca 2012

Marec - mesiac knihy

Na tento týždeň som ako top vybrala tematiku kníh, vzhľadom na mesiac marec. Je to už síce posledný týždeň, ale ja zastávam názor: "lepšie neskoro ako nikdy" tak mi to hádam prepáčite :)



Marec sa celkom prirodzene spája nielen s príchodom jari ale aj s knihami. Prvý krát bol marec označený ako mesiac knihy v roku 1955 a bol vyhlásený na počesť významného slovenského buditeľa Mateja Hrebendu.

Príslovie hovorí, že najlepším priateľom človeka je kniha a ja súhlasím. Osobne mám k nim veľmi pozitívny vzťah a neviem si svoj život predstaviť bez nich. Preto ma mrzí, keď vidím ako mnohé klasické hodnoty a medzi nimi aj knihy v súčasnosti upadajú. Všetko ustupuje do úzadia a v popredí je moderná technológia. Počítače sú samozrejme súčasťou každého nášho dňa a bez nich by sme sa dnes len ťažko obišli. Používame ich pri práci, v škole, doma... Uľahčujú nám vybavovanie každodenných záležitosti ako nákupy, platenie účtov a mnohé iné.

Avšak veľa malých detí vymenilo knihy za počítače a namiesto rozprávok na dobrú noc sedávajú za internetovými hrami. Ich svet fantázie tak nepredstavujú draci, princovia a princezné, či víly a ježibaby, ale umelé figúrky v počítačových hrách.

Dnes len veľmi málo ľudí možno označiť ako takzvaných aktívnych čitateľov, ktorí strávia voľnú chvíľku nad knihou. Sú takí, ktorí si knihu otvoria len pokiaľ je to povinné čítanie do školy a za pár dní majú písomku. Poznám aj ľudí, ktorí za celý život prečítali možno dve či tri knihy.

Pravdou však je, že sa marec ako mesiac knihy takmer vôbec neprezentuje. Napríklad v našom meste je jedinou akciou spojenou s knihami odpustenie pukuty v knižnici za nevrátené knihy. Mojím názorom je, že ak by sa tematika kníh, obzvlášť v marci, viac vyzdvihla prilákala by viac čitateľov.

Pretože ako povedal Ján Amos Komenský:
"Nemilovať knihy znamená nemilovať múdrosť a keď človek nemiluje múdrosť stáva sa hlupákom."

1 komentár: