Search

nedeľa 7. apríla 2013

The Picture of Dorian Gray - Forever young - Forever cursed

Dnes mám pisateľskú náladu a keďže som práve predvčerom dočítala novú knihu poskytuje mi to
zároveň množstvo skvelého materiálu.
Úprimne, nikdy by som nepovedala, že jedného dňa by som siahla po nejakej knižnej klasike. Ja viem, stále je tu neznesiteľné povinné čítanie, ktoré takmer výlučne považujem za stratu času (občas si želám, aby sa tie knihy obmenili a našli nadčasovú literatru, ale s normálnym dejovým prvkom), ale toto je iné.
Nedávno som si stiahla film Narnia - Plavba Ranného pútnika a tak trochu sa mi rozvinula slabosť na Bena Barnesa. A keď som trochu googlila, zistila som, že hral vo filme Portrét Doriana Gray, ktorý bol natočený podľa rovnomennej knihy od Oscara Wilda.
Neodolala som a čekla som si o tom niečo na martinuse aj na ulozto a dopadlo to tak, že som si pozrela film, ktorý bol skutočne peckový a následne som si prečítala aj knihu, ktorá sa zhodou okolností vyskytovala v rodinnej knižnici :) Teraz sa vyskutuje v tej mojej.

Oscar Wilde je podľa mňa dosť kontroverzný autor, aspoň podľa knihy, ktorú som si prečítala. Veľmi sa mi však páčila.
Wilde vykreslil hrdinov nadčasovo, najmä pokiaľ ide o hodnoty. Zrúcal tie tradičné a nad vnútorný charakter pozdvihol vonkajšiu pominuteľnú krásu.
 
Hlavná zápletka spočíva v tom, že hlavnému hrdinovi Dorianovi Grayovi namaľujú portrét a on pod ním nevedomky vysloví prianie, aby portrét znášal strasti veku a stranutia namiesto neho a aby on ostal vždy mladý a krásny.
Prianie sa mu splní, ale v podstate v tom momente zapredal dušu, lebo aj tá sa zobrazí na plátne a keďže jeho život bude hýrivý a v zmysle hedonizmu nebude to po pár rokoch pekný pohľad,
 
Hoci vo filme je Dorian stvárnený ako mladík, ktorý sa vplyvom svojho blízkeho priateľa lorda Henryho Wottona a spoločnosti, v ktorej sa nachádza mení zo sladkého vidieckého chlapca na ambiciózneho, chladného, vypočítavého a krutého mladého muža v knihe je to podané trochu inak.
Henry Wotton má na neho samozrejme obrovský vplyv, osobne si myslím, že v knihe je to najdominantnejšia postava. Jeho prehovory sú dlhé - niekoľko stránkové - plné myšlienok, polemiky o kráse, o živote, spoločnosti a jej neduhoch...
Doslova, čo riadok, to myšlienka. Človek si niekedy musí vetu prečítať aj dva krát, aby si bol istý, že pochopil jej skutočný zmysel.
 
Dorian sa každopádne dostáva pod vplyv staršieho muža, avšak ich rozhovory  - a to najmä vo filme - sú vždy dynamické, vtipné, ale zároveň obsahujú hlbokú myšlienku, ktorá niekedy dokáže šokovať bezcitnosťou aj odvahou.
 
Postava Doriana Graya sa vysmieva spoločnosti, kde krása a mladosť znamená všetko, kde ľudia, ktorých najlepšie roky pominú stoja na okraji spoločenského diania.
 
Lenže nič nie je zadarmo a cena, ktorú musí Dorian platiť je nepredstaviteľná. Hovorí sa, že len Boh vidí našu dušu. Aké to však je, keď človek vidí dôkaz svojej skazenosti a mravného úpadku pri pohľade na vlastný portrét. Portrét sa mu stal kruto pravdivým zrkadlom.
 
Nikomu sa nemôže zdôveriť a keď napokon nedokáže uniesť tiaž vlastnej duše a svojho svedomia Dorian obraz ničí. V momente keď ho "zabije" stáva sa obraz takým, aký bol na začiatku a Dorina Gray umiera ako starec pozančný skazeným životom, starobou a svojimi hriechmi.
 
 
His face unforgettable... his desires unthinkable... his curse unimaginable
Dorian Gray
 

 

* Moja obľúbená pasáž z filmu:
Lord Radley: "Čomu sa tak smejete pán Gray?"
Dorian Gray: "Harry práve prehral stávku."
Lord Radley: "Akú stávku, tu predsa všetci radi stávkujeme."
Henry Wotton: "Turnaj doublle alebo nič."  :DDDD

* A toto je moja obľúbená časť z knihy:
(Strieda sa jedna dáma a Dorian Gray)
"Verím v náš národ... Má predpoklady rozvoja."
"Úpadok ma väčšmi fascinuje."
"A čo umenie?"
"To je choroba."
"A láska?"
"Ilúzia."
"Náboženstvo?"
"Módna náhrada za vieru."
"Si skeptik."
"Ani reči. Skepsa je počiatkom viery."
"Čo si teda?"
"Vymedzovať znamená obmedzovať."
...

Vo filme je tiež táto časť a vyznie ešte lepšie, ale aj tak je to super :D
Vrelo túto knihu odporúčam každému, komu nevadí trochu životnej filozofie. A ak áno, určite skúste aspoň film.
Nehovorím to často, ale toto je jeden z tých málo prípadov, kedy kniha je skvelá, ale film je ešte leší :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára